Uppfödd på kött och potatis

Den här bilden tog innan ICA fanns i Ryd.
Det här är pappa Birgers affär i Ryd och på den tiden var det KLS som var inblandat (Kronobergs läns slakteriförening med Alvesta som centrum).
Bilden är tagen i Lindbloms-huset på Storgatan. Där fanns affären på den tiden.
Sedan blev det Allivs i Ernst Pettersson-huset och sedan ICA  - på samma ställe som affären ligger i dag.

Själv fick jag vara spring-pojke, precis som storebror Stefan, kusin Tommy Falkeholm  och många, många flera...
Sonny Rosén och Åke Hansson är två andra som innehaft den fina titeln springpojke.
När jag frågade på Facebook efter flera springpojkar fick jag hjälp med många namn:
Arne Sandstedt, Hans-Erik Zimmer, Lasse Svensson, Lars-Göran Linder, Stig-Lennart Ohlsson och Jan Svensson. Det tycks som om många fått en flygande start på yrkeslivet...

Jag minns pappas hängivenhet när det gällde affären och jobbet som charkuterist. I ett radioprogram fick jag frågan om jag åt fisk. Jag svarade förstås nej. Är man charkuteristens son så är man. Jag är uppfödd på köttbitar av hög kvalité. "Silla-John" var pappas främsta konkurrent. Klart som tusan att jag blev en köttätare. Omodernt men sant.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding