Det var så här det började

Nils Elovsson - chef på Smålandspostens redaktion i Älmhult - hade vänligheten att skriva ett arbetsintyg efter mitt första vikariat på en tidning.
Mina uppgifter hade jag "fullgjort på ett oklanderligt sätt". Jäkla vad det låter fint.
"Bra blick för nyheter" - det är också ett gott betyg till en 17-åring som debuterar i journalistyrket.

Jag minns den där tiden väldigt väl. Varje dag fick jag "lifta med" fru Olsson - som jobbade i Älmhult.
Ett av mina första uppdrag som innebar en bild i tidningen var på en sommaraktivitet i Älmhults kommuns regi. Bygglek tror jag aktiviteten kallades och han som var bygg-lek-ledare var Pigge Hesselman. Cirka 20 år senare gjorde vi revyer tillsammans.

Nils Elovsson gav alltid återkoppling på ett bra sätt:
"Antalet gäster på ett bröllop avgör inte huruvida det är högtidligt eller inte".
"Först ser läsarna - sedan läser de! Redigering är viktigt. Rubriker är viktiga. Ingresser ska fånga läsarna".
Sedan tände han ett rökverk modell exklusivare och "ondgjorde sig över" att huvudredaktionen i Växjö inte hade gjort Älmhults-sidorna snyggare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Hej, Hej Goding