En klocka visar om ni är med er tid


Manfred Napoleon Lindgren!
Det låter som en härförare men det var bara min morfar.
En av hans främsta tillgångar var en portmonnä med otaliga 25-öringar som var avsedda för barnbarnens akuta behov av godis.
Manfred Lindgrens Ur och Optik - som också hade lite guld, silver, bestick och mycket annat i affären på Brunnsgatan - var säkert en blomstrande rörelse för länge sedan. När de här bilderna togs (1968) var det mest en dokumentation över något som inte längre bar sig på en liten ort.

Brunnsgatan - August på Backen, Britt Henriksson och Amy, Tore och Alice Bengtsson, familjen Loeb och Filip Svenssons affär. När jag var liten kändes den här delen av Brunnsgatan som hjärtat i Ryd. Att vara i morfars verkstad var spännande, likaså när det kom in någon kund. Då kunde mormor Anna också dyka upp i affären.

Det fanns en reklamslogan på morfars vägg, en slogan långt ifrån Dagens TV-reklam och korta budskap:

En klocka visar mer än tiden
En klocka visar om Ni är med er tid

På den där reklamen skulle morfar inte sålt en enda klocka i dag.
Och jag - urmakarens barnbarn - har i vuxen ålder aldrig haft en klockan runt handleden.
Fast å andra sidan har jag aldrig varit med min tid...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det var så här det började

Hej, Hej Goding