Uno har för alltid en plats i hjärtat

Oj vad jag saknar min morbror Uno Lindgren - kantorn som aldrig förlorade sitt barnasinne. Han var en musikalisk eldsjäl med Troja Jazzband som ett av de stora projekten.
Här är det repetitioner med en liten men naggande god junioruppsättning. Kusin Nicklas på trummor, Roger Andersson, Per-Olof Palm, Claes Göran Persson, Tommy Pettersson och Uno själv syns på bilden.
I orkestern trivdes han som bäst och när hela gänget var på spelning myste han som mest. TV-framträdande och kända gästartister som t ex Svante Thuresson ingick i orkesterns framgångskoncept men mest var det kärleken till musiken som drev Uno.

Det finns en sak till som utmärkte Uno: skrattet.
Han gapskrattade när jag på en skolavslutning fick rollen som ormen Kaa i Djungelboken och kravlade mig fram på Trojaskolans scen i matsalen. Han gapskrattade åt sina egna skämt. Han gapskrattade åt andra roliga historier. Han gapskrattade ihop med Allan Loeb och Ulf Ander.

Skrattet var alltid nära - utom när vi spelade fotbollsgolf i den Lindgrenska trädgården. Då var det allvar. Då kunde Britts blommor kapas med en spark om boll-uslingen hade hamnat mitt i rabatten. Banan gick från gräskanten nere vid staketet mot Brunnsgatan bort till staketet på andra sidan tomten,  d v s fram till vårt staket på Berggatan 3. Det gällde att vinna till varje pris och det var oftast långa och tuffa diskussioner huruvida bollen fick flyttas p g a någon lokalt påhittad regel i stridens hetta. En förlust kunde ta en natt att smälta men sedan var allt som vanligt igen - ända fram till nästa utmaning av den som tillfälligt uppehöll mästartiteln.

Uno var sisådär 30 år äldre men han var nog min roligaste lekkamrat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding