Torget och Ko-backen

Det gula hyreshuset på Torget har funnits länge. Här låg en gång Skånska Banken och - om jag inte minns fel - även Apoteket.

Det mest spännande med bilden är förstås att Torget 3 inte är byggt och att man skymtar Ko-backen till vänster. Tittar man mer noga så är inte heller "Dollar-huset" byggt.

Vi byggde Berggatan 2 år 1963. Jag minns Ragnar "Texas" som var där och jobbade. Rakt över vägen låg Ko-backen som var en fantastisk lekplats.

Varför kallades området för Ko-backen? Jo, enligt historierna som nådde mina öron var det djuren på marknaden som gav namnet åt området.

Mellan de två stora hyreshusen var det väldigt mycket grus, t o m lite av en grusplan. Jag kommer ihåg att man ibland spelade fotboll där. Ja, ända tills skotten var så hårda i väggen av speglarna riskerade att falla ner hos hårfrisörskan i det gula hyreshuset.

Under min uppväxt hände det mycket runt Ko-backen. Berget sprängdes och gav plats för Torget 3 med Konsum, Posten och hyreslägenheter. "Dollar-huset" byggdes och Jacob och Edith Johansson blev våra grannar.

Ryd fick också en Pressbyrå och i anslutning till den kiosken fanns ett utrymme med två telefonhytter med myntautomater. Ja, jisses vad tiden - och utveckling - har gått fort sedan dess...






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding