När Volvo kom till byn


Det är i mitten av 1970-talet.
Volvo ville bygg ut båtfabriken och göra industri av hembygdsparken och Balders Hage.
Ni fattar!
Det blev en stor diskussion där natur och kulturvärden ställdes mot arbetstillfällen och kapitalet.
På bilden är det representanter från Volvo, Tingsryds kommunstyrelse, Tingsryds Byggnadsnämnd och Ryds Hembygdsförening som möts.
Ryd-borna hade säkert Gamla Trojavallen i minnet (som plötsligt plöjdes upp och blev ett upplägg för båtar). Därför blev mötena många, diskussionerna långa och till slut blev det inget av Volvos storslagna planer.
Birger (på Konsum) Pettersson vädjade till Volvo att flytta fabriken till industriområdet i Tröjemåla men även andra diskussioner pågick. Till exempel pratades det om att flytta hembygdsparken till Tjurön med en bro över från "fastlandet" till Tjurön.
Jag var med även på det mötet och där fanns t ex Bo Carlsson (Ryd-bo och tjänsteman vid Tingsryds kommun), Göran Andersson, Göran Håkansson, Tore Bengtsson med flera.
Istället för Volvo blev det OMC om jag minns rätt och sedan "kom fabriken hem" till en handfull Ryd-killar.
Ryds Båtar lever verkligen vidare och de senaste båtköparna som jag känner till är Andre Pettersson (KHL-proffs med rötterna i Ryd) och Kristin Kaspersson.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding