När basketen kom till byn

Görgen Brolien - det namnet kommer för alltid att kommas ihåg när det gäller basketens framväxt i Ryd. Gymnastikläraren var den drivande kraften för att få igång basketen - även om en inackorderad man (ungraren George Savtjev) hos Britt och Amy Henriksson lärde oss basketgrunderna ett antal år tidigare. Bland annat ledde det till en DM-seger över en skola från Strömsnäbruk med 10-8 (poängsnålt men högt till korgarna) när jag gick på mellanstadiet.

När Görgen och hans fru Inger drog igång det hela blev det som en enda stor våg som drog över samhällets alla barn.
Se på bilden: Uffe "Paff" Pettersson och "Nettan" Eriksson är mitt inne i en intensiv spelsekvens.

Jag minns främst damlagen genom åren med Marie Håkansson, Carina Enocsson, Camilla Svensson, Marie Fuhr, Ingela Olsson, Jeanette Persson, Kickan Bengtsson, Annelie Wiberg, Kerstin Holgersson, "Katta" Olsson, Karin Johansson, Eva Moberg, Agneta Nilsson - ja listan kunde göras nästan hur lång som helst.
På herrsidan minns jag förstås Peje Johansson, Kennert Svensson, Rolf Svensson, Mats Fagerström, Mats Nilsson, Michael Johansson och alla bröder Nilsson men också importer som Sylvester Royal och Carl Woodard.

När basketen kom till byn - då var det folkfest i idrottshallen.
Jag har faktiskt också spelat - mest beroende på att laget behövde en chaufför till. En poäng mot Mladost i Malmö och sex poäng mot Lv4 från Ystad. Det får anses som en tämligen medioker poängskörd - men jag gjorde nytta som chaufför.

Basketen i Ryd har gjort avtryck och än i dag möter jag många människor som kopplar samman Ryd med basketsporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding