Hansson var för snäll för att bli mördaren

Han hette Hansson!
Han hade alkoholproblem och var patient på Ryds Brunn.
Hansson var en solbränd farbror från Skåne som hjälpte till med trädgårdsarbete i mormor och morfars trädgård på Brunnsgatan någon gång i slutet av 1960-talet.
Hansson gjorde inget större väsen av sig. Precis som de andra intagna gubbarna på Ryds Brunn var Hansson tacksam för att ha någon sysselsättning på dagarna. Han var vänlig och hjälpsam.
Jag gick länge och tänkte att Hansson ska vara med i min bok "Mordet på Ryds Brunn" - men så blev det inte. Hansson var för snäll. Tiden stämde heller inte så bra när jag till slut bestämde mig för att berättelsen skulle utspela sig i tidigt 1900-tal.
Responsen på "Mordet på Ryds Brunn" har varit enorm.
"En bok som alla unga Ryd-bor borde läsa för att förstå hur samhället växte i början på 1900-talet".
"Underbara bilder från förr och en berättelse där man känner igen alla platser".
Polis Jonsson är förstås med och många andra verkliga personer från den här tiden spelar sig själva. Några personer är förstås påhittade, som t ex kriminalkommissarien som fått förnamnet Rurik. (Jag hedrar min barnläkare Rurik Thelin på Växjö lasarett på detta sätt).

Boken "Mordet på Ryds Brunn" var länge försvunnen men efter ett detektivarbete hittades lådan med överblivna böcker. Nu är de nästan alla sålda. Det finns ett tiotal kvar om Du är intresserad.

Egentligen skulle det komma en uppföljare till den här boken som utspelar sig på 1960-talet istället för 1918. OM så blir fallet kommer Hansson att vara med - men han är inte mördaren, det kan jag säga redan nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding