Berndt prisade Ryd

Jag har fått Berndt Svenssons idrottsstipendium!
Det är jag stolt över.
Berndt Svensson var 82 år när han inrättade sitt stipendium.
Massor med Ryd-ungdomar har fått både diplom och pengar ur denna fond.

På tidningsklippet härintill är det en härlig samling idrottsentusiaster:
Sture Fjordevik, William Boistrup, Sven-Eric Persson (sonen Patrik är med) Kjell "Putte" Pettersson, Harald Haraldsson, Berndt Svensson, Birger Quick och Ingvar Freij.

Berndt var en häftig farbror för på en annan sida i albumet finns en artikel och att 82-åringen hjälper Ryd-borna med deklarationen.

När jag skrev boken "Det är bara Järnaffären som är sig lik" skänkte jag boken till RSK och överskottet gick till "Birger Quicks minnesfond". Ur den fonden delade vi ut pengar till ungdomsledare. Magnus Fälth var kassör och i många år delades stipendiet ur. Pappa Birger var ledare i RSK, bland annat ordförande i 12 år men också lagledare och andra ledaruppdrag.

När jag tittar på alla gamla bilder från Ryds SK slås man av att det var många män - bara män. Som tur är har RSK utvecklats även när det gäller tjejer och damer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding