Livat värre på Trojaskolan

Jag var ett benrangel när jag var mindre så för säkerhets skull vill jag säga att det är jag som är den främre på bilden.
Fotografiet är skapat på Trojaskolan i Ryd - och som ni förstår var det livat värre på skolan.
Vi hade ett "livs levande" skelett i undervisningen, riktiga planscher, kartor som drogs ner från taket och kvarsittning.
Idag har barnen en iPad.
Vi kunde i värsta fall sitta öga mot öga med rektor Jean Hallberg om vi hade varit dumma eller - ännu värre - få ett B i ordning och uppförande. "Ordningsövervakningen" sköttes bland annat av vaktmästarna John Ferm, Kurt Bengtsson och Stig Andersson. Tre vaktmästare på en skola! Det var andra tider, som ni alla förstår.
Det var oftast livat värre - d v s att det var kul - på Trojaskolan. Bra lärare, god kamratskap och spagetti med köttfärssås förgyllde skolåren.
Vad har jag haft nytta av - kunskapsmässigt - från Trojaskolan?
Det enkla svaret: Göran Andersson lärde mig foto på Fritt valt arbete. Som ung journalist kunde jag ta bra bilder och till och med framkalla dem själv. Det här var en praktisk kunskap som gav mig både jobb och pengar. Det var bra. Annars är det många ramsor som snurrar i huvudet utan att jag kan placera den kunskapen på rätt ställe...
Fotbollstränaren och tänkaren Nanne Bergstrand har lärt mig ett citat från Einstein: Fantasi är viktigare än kunskap.
Titta på bilden igen - fantasin skapade bilden men jag har inte en enda aning om vad benen heter på min kompis...
Kunskapen har tagit mig framåt i livet men fantasin har visat vägen...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding