Järnaffärens hjärnor

Bengt-Harald och Hans - där har ni två vassa hjärnor i Järnaffären!
Båda fenomenala bridgespelare som lätt klurade ut vem som satt med klöver kung när det var dags att göra en mask i bridge.
Båda extremt skickliga på att gå ut på lagret och hitta just det där som kunden ville ha och som omöjligtvis salufördes av någon annan affär.
Båda har satt stort avtryck i Ryd - främst genom den berömda Järnaffären.
Kjell på Allivs har säkert förekommit mest i olika Ryd-revyer men Järnaffärens hjärnor kommer inte långt efter.
Jag minns min bror som i en flytväst framförde ett revy-nummer som rimmade på spik och Balders vik. Bengt-Harald var förstås huvudperson i den kupletten.
Själv påminns jag ofta om revy-succén "Det är bara Järnaffären som är sig lik". Ännu en gång var det spik och vik som användes som rim:
Det är bara Järnaffären som är sig lik
Han som säljer där, han finns ibland i en vik
Och om han får napp
Stängt det står på lapp
Det är bara Järnaffären som är sig lik.

Jag tror att första versen gick så här
Ryd det är platsen där inget är sig likt
Affärslivet var förr i tiden rikt
Men Trasthes flyttat har
Och smedjan finns ej kvar
Det är bara Järnaffären som är sig lik.

Jag var inne hos min gamle lekkamrat Hans för ett tag sedan och säkerställde att Järnaffären verkligen är sig lik. Och det var den, underbart nog!
Det enda nya inslaget är väl att Hans nu också hjälper mig att sälja boken "Tusen Kronobergare".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En klocka visar om ni är med er tid

Det var så här det började

Hej, Hej Goding